وبلاگ

چگونه کفش ورزشی خوب انتخاب کنیم؟ راهنمای انتخاب بهترین گزینه

کفش های ورزشی از نظر طراحی، جنس و وزن با همدیگر متفاوت هستند. این تفاوت ها برای محافظت از نواحی پا که در طول یک فعالیت ورزشی بیشترین تحرک را دارند ایجاد شده است. انتخاب کفش ورزشی خوب از بین این همه کفش کار راحتی نیست. علاوه براینکه، برای هر ورزش یک کفش وجود دارد، برای هر مدل پا نیز یک کفش خاص وجود دارد. برای مثال پاهای با پنجه های پهن به کفش مناسبی احتیاج دارد که پنجه پا تحت فشار نباشد. برای هر ورزشی که در آن شرکت می کنید لزوماً به یک جفت کفش متفاوت نیاز ندارید. به طور کلی، برای ورزش هایی که بیش از 3 بار در هفته انجام می دهید، باید از کفش های مخصوص ورزشی استفاده کنید. در ادامه به ویژگی های کفش های ورزشی هر فعالیت ورزشی می پردازیم.

شرایط انتخاب کفش ورزشی خوب مناسب پا

می توان گفت، تعداد بی شماری از اشکال مختلف پا و سبک راه رفتن وجود دارد. پاهای باریک، کف پای صاف، مچ پا باریک، مشکل پروناسیون و موارد دیگر. یک فروشنده خوب این موارد را در نظر می گیرد و می تواند شما را به سمت گزینه های مناسب کفش ورزشی هدایت کند. برای این منظور باید فروشگاه معتبری برای خرید کفش ورزشی خود انتخاب کنید که فروشکاه ورزشی ایت اسپرت انتخاب مناسبی می توند باش.

چگونه کفش ورزشی خوب انتخاب کنیم

کفش ورزشی پیاده روی

اگر ورزش انتخابی شما پیاده روی است، باید به دنبال کفشی باشید که وزن سبکی داشته باشد و جذب ضربه اضافی در پاشنه کفش و به خصوص زیر ساق پا را دارا باشد. این به کاهش درد پاشنه و همچنین سوزش و حساسیت در ناحیه کف پا کمک می کند. کفشی با زیره کمی گرد نیز به تقویت چرخش طبیعی پا در حین راه رفتن کمک خواهد کرد. همچنین باید به دنبال کفشی باشید که رویه نرم و راحت داشته باشد. این می تواند یک ویژگی خوب برای پیاده روی باشد.

چگونه کفش ورزشی خوب انتخاب کنیم

کفش ورزشی مختص باشگاه

کراس ترینر (cross trainers ) یا اسنیر، که نام های آشنایی هستند، به کفش‌های باشگاهی معروفند. این کفش ها محبوبیت گسترده و رو به افزونی در میان ورزشکاران دارند. دلیل این محبوبیت ، کاربرد متنوع این کفش ها و انعطاف پذیری بالای آنهاست. با این کفش‌ها می‌توان بیش از یک نوع فعالیت ورزشی و تمرین بدنی انجام داد. به همین دلیل طرفداران زیادی پیدا کرده است. بنابراین اگر قصد دارید چند تمرین بدنی را با هم انجام دهید و ورزش‌های مختلفی را امتحان کنید، کفش‌های باشگاهی بهترین گزینه برای خرید هستند.

کفش ورزشی مختص باشگاه

کفش ورزشی بسکتبال

یکی از ورزش هایی که باید کفش ورزشی مناسبش را بپوشید کفش های بسکتبال است. بسکتبال ورزشی است که همراه دویدن و پریدن سریع است.  به همین دلیل باید کفشی با کفی ضخیم و سفت انتخاب کنید. در این صورت هنگام دویدن در زمین، ثبات بیشتری می دهد. همچنین یک کفش ساق بلند ممکن است حمایت بیشتری از ساق پای شما ایجاد کند، اما لزوماً خطر رگ به رگ شدن مچ پا یا آسیب را کاهش نمی دهد.

نکات کلیدی برای خرید

  • پاها در حین فعالیت و در طول روز ورم می‌کنند، به همین دلیل همیشه برای خرید  ، بعدازظهر یا پس از فعالیت روزانه را انتخاب کنید.
  • تصور نکنید که اندازه پای خود را می دانید. هر برند اندازه هایش متفاوت است.
  • جورابی که معمولا هنگام تمرین می پوشید را هنگام خرید به پا داشته باشید. بعضی از ورزش ها جوراب های مخصوص خود را دارند حتما همان را حین خرید همراه خود داشته باشید.
  • هنگام پوشیدن و امتحان کردن آن در فروشگاه، مطمئن شوید که پنجه‌های پای‌تان به آسانی داخل کفش حرکت نمی‌کنند. و پاشنه پای تان در کفش لق نمیزند.
  • اگر هنگام امتحان کردن کفش‌ها احساس ناراحتی، اصطکاک، درد یا خیلی سفت و سخت بودن کفش را دارید، برای شما مناسب نیستند.
  • در فروشگاه کمی با کفش ها قدم بزنید یا اگر فضای کافی داشته باشند بدوید. مطمئن شوید به پای شما تنگ نیستند و بسیار راحت باشند.
  • بند کفش های ورزشی را موقع خرید حتما محکم ببندید و بعد شروع به راه رفتن بکنید.
  • اگر کفشی در فروشگاه پای شما را آزار می دهد، زمانی که برای دویدن با آن بیرون بروید، وضعیت به طور تصاعدی بدتر می شود.

نکات کلیدی برای خرید کفش ورزشی خوب

چه زمانی کفش های ورزشی خود را تعویض کنید

کفش ها را مرتباً باید عوض کنید تا کارایی خود را از دست ندهند و موجب صدمه به پا نشوند. معمولا پس از 300 تا 500 مایل دویدن یا 300 ساعت ورزش کردن ، مواد بالشتکی در کفش فرسوده می شود و زمان تعویض آن فرا می‌رسد.

کفش های ورزشی مخصوص دویدن

کفش‌های مخصوص دویدن، برای پیاده‌روی و هجوم‌های گاه به گاه روی سطوح فشرده با نامنظمی‌های جزئی طراحی شده‌اند.سبک و منعطف هستند. آنها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که پاها را در حین گام‌های تکراری روی سطوح سخت و یکنواخت ثابت نگه دارند. این ها بهترین گزینه برای افرادی که در پیاده روها، جاده ها، تردمیل ها یا پیست ها می دوند است.کفش‌های مخصوص دویدن در جاده، کف صاف‌تری دارند تا سطحی ثابت برای دویدن در جاده‌های آسفالت ایجاد کنند.

چگونه کفش ورزشی خوب انتخاب کنیم

برای خرید کفش های دویدن ، کفش ها را امتحان کنید، زمانی را در آن بگذرانید و مراقب بازاریابی فروشنده ها باشید. تجزیه و تحلیل راه رفتن و سایر مواردی که در بالا ذکر شد می تواند در خرید آن به شما کمک کند.

آیا کفش دویدن برای باشگاه مناسب است؟

از اشتباهات متداول در میان ورزشکار ها استفاده از کفش دویدن برای باشگاه بدنسازی است. کفش های پیاده روی و دویدن مخصوص همین کار هستند و برای بدنسازی که استحکام بالایی میخواهد اصلا مناسب نیستند. کفش ورزشی باشگاه بدنسازی دارای زیره نازکی است تا  پاها در حد امکان نزدیک به زمین قرار بگیرند در نتیجه تعادل و ثبات پاها را حفظ کنند. همچنین کفش رانینگ برای حفظ انرژی در پاها هنگام دویدن و سوق دادن ما به جلو طراحی شده است برای این منظور افت پاشنه کفش های دویدن از 10 میلی متر به بالا است. بنابراین مناسب بدنسازی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *