لباس و پوشاک

اهمیت پوشیدن کفش و لباس ورزشی {چرا باید برای تمرین لباس مناسب بپوشیم}

اهمیت پوشیدن کفش و لباس ورزشی چیست؟

امروزه بیشتر افراد برای داشتن احساس شادی بیشتر، کاهش وزن و داشتن زندگی سالم ورزش می کنند. اهمیت فعالیت در حین ورزش به حدی است که نمی توان آن را دست کم گرفت. داشتن عملکرد خوب و موثر هنگام ورزش کردن به پوشیدن لباس ورزشی مناسب و کفش مناسب بستگی دارد. فراموش نکنید که لباس های ترجیحی هنگام انجام ورزش با توجه به سطح پیشرفته ورزش تعیین می شود. ورزش زمانی مفید است که به درستی انجام شود. این بدان معناست که شما باید حرکات درست انجام دهید، به نوشیدن آب کافی ادامه دهید و لباس مناسب بپوشید. پوشیدن لباس‌های راحت عاملی حیاتی برای به دست آوردن بهترین نتیجه از تمرین است. در ادامه این مطلب به اهمیت پوشیدن کفش و لباس ورزشی برای باشگاه می پردازیم، با ما در سایت ایت اسپرت همراه باشید.

ویژگی های لباس ورزشی مناسب

هنگام انتخاب لباس برای ورزش باید خیلی دقت کنیم. ما باید لباسی بپوشیم که به ما امکان می دهد بدون مشکل ورزش کنیم .عواقب منفی پوشیدن لباس های نامناسب می تواند از واکنش های پوستی گرفته تا آسیب های جدی تر مانند تاندونیت یا رگ به رگ شدن متغیر باشد. بنابراین وقتی تصمیم به ورزش می گیریم باید کمی بیشتر زمان بگذاریم تا لباس راحت و مناسب تهیه کنیم.

  • بهتر است از شلوارک یا شلوار نخی یا لاکرا استفاده کنید. این مواد به پوست شما اجازه تنفس و حرکت راحت تری می دهند.
  • لباس راحت بپوشید که از مواد مناسب ساخته شده باشد تا از ساییدگی، تحریک و ناراحتی جلوگیری کنند.
  • لباس‌های ورزشی انتخاب کنید که بلافاصله عرق را جذب می‌کنند و برای تمرین‌ها یا ورزش‌های با تحرک بالا مناسب هستند.
  • لباس های مخصوص رشته های مختلف ورزشی مانند کلاه ایمنی و زانوبند را انتخاب کنید تا آسیب نبینید.
  • لباس ورزشی خوب باید به شما احساس اعتماد به نفس بدهد. اگر در لباس‌هایتان احساس خوبی دارید، هنگام ورزش نیز احساس خوبی خواهید داشت.
  • انتخاب رنگ در لباس های ورزشی از نظر روانی روی شما تاثیرگذار است.
  • جنس لباس ورزشی باید با کیفیت باشد. هم تعریق را جذب کند و هم دچار پارگی نشود.

اهمیت پوشیدن لباس ورزشی

انتخاب لباس ورزشی متناسب با آب و هوا

اگر قصد دارید بیرون ورزش کنید، باید آب و هوا را در نظر بگیرید. اگر هوا گرم است، لباس راحت و قابل تنفس بپوشید تا از بیماری های مرتبط با گرما جلوگیری کنید. لباس های گشاد به جریان هوا کمک کرده، بدن را خنک و عرق را تبخیر می کند. سعی کنید از رنگ های روشن به جای رنگ های تیره استفاده کنید تا اشعه های خورشید را از بدن خود دور نگه دارید. هنگام انتخاب محصولات ورزشی، کیفیت و اندازه محصولات بسیار مهم است. پوشاک ورزشی باید توانایی تنفس در حین انجام ورزش را داشته باشند. ودر فصل تابستان بدن را خنک نگه دارند.

اهمیت پوشیدن لباس ورزشی

اهمیت پوشیدن کفش مناسب برای ورزش

پوشیدن کفش های ورزشی مناسب ،از پا و سیستم اسکلتی بدن حمایت می کند. بنابراین در خانه، در طبیعت یا باشگاه پوشیدن کفش ورزشی با توجه به نوع ورزش و زمین ضروری است. کفش‌های تناسب اندام مردانه و زنانه که مچ پا را نگه می‌دارند، کفی سبک، آجدار و پارچه‌ای قابل تنفس دارند به شما کمک می‌کنند در باشگاه راحت تر ورزش کنید. از مزیت های پوشیدن کفش‌های ورزشی مناسب، ثبات و انعطاف پذیری بالا و مقاومت آیرودینامیکی پایین آنها است. این موضوع نه تنها عملکرد را بهبود می بخشد بلکه حرکات ایمن را نیز تضمین کرده و از آسیب جلوگیری می کند.

اهمیت پوشیدن کفش ورزشی

انتخاب کفش ورزشی مناسب هنگام خرید

کفش‌های ورزشی باید طراحی مناسبی داشته باشند. برای مثال کفش‌های بسکتبال به سبک چکمه هستند و برای محافظت از مچ پا تولید می شوند . نکته مهم  دیگر در خرید کفش ورزشی این است که برای امتحان و خرید آن بعدازظهر، عصر‌ یا بعد از تمرین بهترین زمان است. در این مواقع پاها بزرگ‌تر از حالت نرمال می باشند. هنگام پرو کفش ورزشی، حتما جوراب ورزشی به پا داشته باشید و پس از پوشیدن کفش ورزشی کمی قدم بزنید تا مطمئن شوید اندازه آن مناسب پای شما است. در خرید کفش ورزشی انگشت شست باید حدود 1.25 سانتی‌متر با جلوی کفش ورزشی فاصله داشته باشد، طوری که بتوان به راحتی انگشت را تکان داد. همچنین وقتی کفش ورزشی تا شود نباید خیلی نرم و منعطف باشد زیرا در این حالت نمی تواند از پاها به خوبی محافظت به عمل آورد.

اهمیت پوشیدن لباس ورزشی

ویژگی های کفش مناسب برای ورزش

  • کفش های پوشیده شده روی تردمیل باید سبک و انعطاف پذیر باشند. به این ترتیب می توانید بسیار سریعتر و راحت تر حرکت کنید.
  • کفش ورزشی باید متناسب با ساختار پاهای شما باشد یعنی راحت، تنفس پذیر و ماندگار باشد و در مدت کوتاهی فرسوده نشود.
  • کفش ورزشی را طبق رشته ورزشی خود و تحرکی که خواهید داشت، انتخاب کنید تا پاها آسیب نبینند.

جنس لباس های ورزشی

بزرگترین عاملی که لباس ورزشی را مناسب می کند، کیفیت مواد استفاده شده است. به طور خاص، لباس های ورزشی تولید شده نیاز به جذب هوا، جذب عرق و محافظت از بدن دارند. فرد باید هنگام انجام ورزش احساس راحتی کند. کیفیت محصول و تولید پارچه های نخی امکان استفاده طولانی مدت را فراهم می کند. به لطف پوشیدن لباس های ورزشی جنس خوب و باکیفیت ،می توانید از تحریک و آکنه روی پوست خود جلوگیری کنید. انواع لباس های ورزشی با جنس های با کیفیت و مناسب ورزش در فروشگاه ایت اسپرت به فروش می رسد. لباس های نخی و پنبه ، لاکرا ، فلامنت پنبه و … که در ایت اسپرت موجود است، کشش مناسب و جذب تعریق خوبی دارند و به بهبود حرکات ورزشی کمک می کنند.

اهمیت پوشیدن لباس ورزشی

لباس فشرده می تواند کارایی ورزش را بهبود بخشد

هنگام ورزش کردن شما در حال سوزاندن کالری هستید ، در این زمان اکسیژن توسط  گردش خون به عضلات پمپاژ می‌ شود و در نتیجه اسیدلاکتیک تجمع پیدا می‌کند. به همین جهت موجب درد، خستگی و گرفتگی عضلات خواهد شد. برای رفع این مشکل  لباس‌های ورزشی فشرده‌ای طراحی شده‌ که جریان خون را تحریک کرده و تجمع اسیدلاکتیک را پایین می آورد. در نتیجه احتمال آسیب به ماهیچه‌ها کم می شود. بنابراین پوشیدن لباس‌های ورزشی فشرده‌کننده که حرکت را محدود نمی‌کنند، تأثیر مثبتی بر عملکرد ورزشکاران دارند. جالبتر اینکه گفته می شود در دوره ریکاوری پس از تمرینات سنگین، لباس های فشرده، فشار را افزایش داده و روند ریکاوری را کوتاه می کنند. یکی از یافته‌های مثبت در مورد لباس‌های فشرده این است که لباس‌های فشرده‌کننده نوسان ماهیچه‌ای چند جهته را کاهش می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *