لباس و پوشاک

بهترین جنس پارچه برای لباس ورزشی + انواع پارچه باکیفیت پوشاک

بهترین جنس پارچه برای لباس ورزشی چیست؟

یکی از سوالاتی که برای کسانی که سمت ورزش می روند پیش می آید این است که چه لباسی برای باشگاه و ورزش کردن مناسب است. لباسی که راحت باشد و در حین انجام ورزش مانع نشود و ساختار پارچه ای “تنفس پذیر” داشته باشد. باید گفت که لباس ورزشی خوب ربطی به برند و مد ندارد. محصولاتی که باعث می شود در حین ورزش احساس راحتی کنید و از عواملی مانند باد در ورزش های خارج از منزل محافظت کند هم اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد و هم باعث می شود بعد از ورزش احساس خوبی داشته باشید. برای انتخاب لباس ورزشی خوب باید به نوع پارچه محصول و مواد شیمیایی استفاده شده در ساخت آن توجه شود.

لباس های ورزشی به طور کلی باید شرایط زیر را داشته باشند:

قابلیت تنفس، آزادی حرکت، تناسب اندام ، راحتی لباس، محافظت در برابر باد و آب و هوا، تلاش کمتر برای شستشو

بهترین جنس پارچه برای لباس ورزشی

انتخاب لباس مناسب برای ورزش کردن

انتخاب لباس مناسب برای انجام تمرینات ورزشی در حفظ سلامتی مهم است. لباس های ورزشی مانند کفش، جوراب، شلوار ، تی شرت و کاپشن باید از پارچه هایی انتخاب شوند که برای سلامتی مضر نیستند و محصولات نساجی بادوامی باشند که راحتی را افزایش می دهند. انتخاب محصولات نساجی ضد آب، جذب عرق و مقاوم در برابر هر شرایطی از جمله فعالیت های ورزشی در فضای باز ضروری است.

در تولید لباس ورزشی برای داشتن دوام، راحتی و سلامت مهم است که انتخاب مواد اولیه و پارچه، فرآیندهای مرحله تولید، نسبت مواد شیمیایی مصرفی و تست های کنترل کیفیت مطابق با استانداردهای بین المللی انجام شود. شرکت های نساجی که استانداردهای نساجی پایدار را رعایت می کنند با دستگاه های تست کنترل کیفیت بالاترین کیفیت را به مصرف کننده ارائه می دهند.

بهترین جنس پارچه برای لباس ورزشی

انواع پارچه پوشاک ورزشی

پارچه‌های نخی و پنبه

لباس ورزشی مناسب لباسی است که علاوه بر اینکه عرق را خوب جذب کرده و از روی پوست جمع می کند بلکه سریعتر هم خشک می شود. پیراهن‌ها و شلوارهای نخی عرق را جذب می‌کنند و برای ورزش های سبک و راحت مناسب هستند. اگر لباس های ورزشی 100% از پنبه تولید شود در حین ورزش سنگین تر خواهد شد زیرا نمی تواند عرق را از بدن خارج کند. عرق حبس شده در بدن وقتی دمای بدن کاهش می یابد باعث بیماری می شود. لباس هایی که از پنبه خالص دوخته شوند به سرعت رطوبت بدن را جذب می کنند ولی نمی توانند سریع خشک شوند. بنابراین با جذب عرق سنگین شده و این امر باعث بدبو شدن و تغییر فرم لباس خواهد شد. پنبه با تمام مزیت هایی که دارد اما در لباس های ورزشی بهتر است با سایر مواد ترکیب شده تا فعالیت ورزشکار را مختل نکند. برای مثال ترکیب فلامنت و پنبه بسیار مناسب لباس های ورزشی خواهد بود.

بهترین جنس پارچه برای لباس ورزشی

پارچه فلامنت ورزشی

فلامنت بهترین جنس پارچه برای لباس ورزشی است که از نرمی و لطافت بالایی برخوردار است. همچنین جنس این پارچه بسیار محکم و با دوام است و هنگام انجام ورزش های سنگین دچار پارگی و پوسیدگی نخواهد شد. از مزیت های دیگر این پارچه ثبات رنگ آن می باشد. مرغوبیت بالای این پارچه باعث شده تا انواع لباس های ورزشی زنانه ، مردانه و بچگانه از آن تولید شود. از ویژگی های بارز پارچه فلامنت جذب فوری تعریق بدن حین تمرین و خشک کردن سریع آن است. این ویژگی در پارچه فلامنت لباس های ورزشی باعث کاهش حساسیت های پوستی و بیماری های قارچی شده است. تبخیر سریع عرق توسط این لباس ها باعث تنفس بهتر پوست هنگام ورزش می شود. همچنین انعطاف پذیری و خاصیت کشسانی فلامنت ، انجام حرکات ورزشی را آسان تر می کند.

بهترین جنس پارچه برای لباس ورزشی

پارچه غواصی

یکی دیگر از بهترین جنس پارچه های لباس ورزشی پارچه غواصی است. پارچه غواصی از پلی استر تولید شده و از کشسانی بالایی بر خوردار است. از این پارچه در انواع لگ های  ورزشی جذب استفاده می شود. از این پارچه در تمام فصل های گرم و سرد سال می توان استفاده کرد. تنوع در مدل و رنگ ها در لباس های ورزشی این جنس بسیار زیاد است و قدرت انتحاب بالایی برای مشتریان بوجود می آورد. پارچه غواصی برای انواع لباس های ورزشی اعم از لباس های غواصی و استفاده در باشگاها و … مناسب است.

پارچه اسپندکس

نمونه دیگر از بهترین پارچه لباس ورزشی اسپندکس یا همان لاکرا یا الاستین است. الیاف این پارچه از فیبر مصنوعی ساخته شده که خاصیت کشسانی خوبی دارد. از مزایای بارز این نوع پارچه عبور دادن رطوبت و تعریق بدن را می توان بیان کرد. پارچه اسپندکس در انجام حرکات کششی ورزشی محدودیت بوجود نمی آورد. به همین دلیل می‌توان ورزش هایی مانند ژیمناستیک ، یوگا، پیلاتس، و ایروبیک را به راحتی با لباس های جنس اسپندکس انجام داد. پارچه اسپندکس می تواند 5 الی 8 برابر کشش پیدا کند به همین خاطر در تولید لباس های جذب از این پارچه استفاده می شود. معمولا از اسپندکس به صورت خالص در تولید لباس ورزشی استفاده نمی کنند بلکه ترکیبی از الیاف دیگر با اسپندکس منجر به تولید انواع لباس های ورزشی می شود.

پارچه ملانژ

پارچه هایی که از ترکیب الیاف مصنوعی با نخ طبیعی بوجود آمده اند را ملانژ می گویند. درصد ترکیب این الیاف باهم کیفیت و قیمت لباس های ورزشی را تعیین میکند. هرچه الیاف مصنوعی و پلاستیکی بیشتر باشد کیفیت پایین تر و قیمت آن نیز ارزان تر است.

بهترین جنس پارچه برای لباس ورزشی

کدام پارچه ها هنگام انتخاب لباس ورزشی ناسالم هستند؟

امروزه بسیاری از شرکت های نساجی که لباس های ورزشی تولید می کنند، پارچه های ناسالم مانند پلی استر را ترجیح می دهند که کاملا ناسالم است. مواد پلیمری (PET) که در تولید بطری‌های پلاستیکی و بسته‌بندی استفاده می‌شود، ماده اولیه تولید نخ پلی‌استر و الیاف نیز می‌باشد.مواد شیمیایی موجود در ساختار پلی استر که اساساً یک ماده پلاستیکی است، هنگام انجام ورزش با سموم دفع شده از بدن ترکیب می شود و اثر سمی ایجاد می کند. محصولات نساجی مصنوعی ، هم بر عملکرد در حین انجام ورزش تأثیر منفی می گذارند و هم باعث ایجاد بیماری می شوند زیرا تشکیل باکتری ها را افزایش می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *