وبلاگ

تاثیر ورزش بر سلامت روح و روان انسان + آشنایی کامل با فواید ورزش

ورزش به هر حرکتی گفته می شود که عضلات شما را به کار می اندازد و بدن شما را ملزم به سوزاندن کالری می کند. اما ورزش تنها برای عضله سازی نیست. تاثیر ورزش بر سلامتی انسان آشکار است . ورزش می تواند منجر به سلامت جسم، روح و روان انسان ها نیز بشود. با ورزش کردن حتی شما می توانید سال ها به طول عمر خود بیافزایید. ورزش در سلامت روح و روان انسان تاثیرات فراوانی دارد،  که در سایت ایت اسپرت به بررسی تعدادی از این فواید می پردازیم.

تاثیر ورزش بر سلامت

فواید ورزش برای سلامت روان انسان

افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، تمایل دارند این کار را همیشه انجام دهند، زیرا به آنها احساس خوبی می دهد. آن‌ها در طول روز احساس انرژی بیشتری می‌کنند، شب‌ها بهتر می‌خوابند، خاطرات واضح‌تری دارند و نسبت به خود و زندگی‌شان احساس آرامش و مثبت‌تری دارند. همچنین ورزش می تواند یک داروی قدرتمند برای بسیاری از چالش های رایج سلامت روان محسوب شود.

تاثیر ورزش بر سلامت

ورزش منظم می تواند تأثیر مثبت عمیقی بر افسردگی و اضطراب داشته باشد. ورزش کردن استرس را از بین می برد، حافظه را بهبود می بخشد، به خواب بهتر کمک می کند و در نتیجه خلق و خوی کلی شما را تقویت می کند. طبق تحقیقات انجام شده، حتی مقدار کم ورزش تفاوت چشمگیری در سلامت روح ایجاد می کند. شما می توانید صرف نظر از سن یا سطح تناسب اندامتان، از ورزش به عنوان ابزاری قدرتمند برای مقابله با مشکلات سلامت روان و بهره مندی بیشتر از زندگی استفاده کنید.

ورزش قاتل افسردگی انسان ها است

یکی از تاثیرات ورزش بر سلامتی ، مبارزه با افسردگی است. مطالعات نشان می‌دهند که ورزش می‌تواند افسردگی خفیف تا متوسط را به همان اندازه داروهای ضدافسردگی درمان کند. البته با این تفاوت که داروها با عوارض هستند اما ورزش بدون عوارض جانبی. برای مثال تحقیقات اخیر انجام شده توسط دانشگاه هاروارد، نشان داد که 15 دقیقه دویدن در روز یا پیاده روی به مدت یک ساعت خطر ابتلا به افسردگی شدید را تا 26 درصد پایین می آورد. علاوه بر تسکین علائم افسردگی، تحقیقات همچنین نشان می دهد که حفظ برنامه ورزشی می تواند از بازگشت مجدد افسردگی جلوگیری کند.

تاثیر ورزش بر سلامت

ورزش به چند دلیل یک مبارزه قوی با افسردگی است. برای مثال انواع تغییرات ایجاد شده در مغز، از جمله رشد عصبی، کاهش التهاب، و الگوهای فعالیت جدید که باعث ایجاد احساس آرامش و رفاه می شود را ترویج می کند. همچنین با آزاد کردن اندورفین، که یک ماده شیمیایی قدرتمند مغز است، روحیه و انرژی شما را افزایش می دهد و احساس خوبی به شما القا می کند. در نهایت، ورزش می تواند به عنوان یک عامل حواس پرتی نیز عمل کند و به شما این امکان را بدهد که زمان آرامی را برای خروج از چرخه افکار منفی که افسردگی را تغذیه می کنند، پیدا کنید.

درمان اضطراب و استرس با ورزش

ورزش یک درمان طبیعی و موثر ضد اضطراب است. تنش و استرس را تسکین داده و انرژی جسمی و ذهنی را افزایش می دهد. برای تمرکز حواس، سعی کنید به برخورد پاهایتان با زمین یا ریتم تنفستان یا احساس باد روی پوستتان توجه کنید. با انجام این کار و تمرکز حواس ، نه تنها وضعیت فیزیکی شما سریعتر بهبود می یابد، بلکه ممکن است بتوانید جریان نگرانی های دائمی را که در سرتان جریان دارد، قطع کنید.

تاثیر ورزش بر سلامت

حتما تا به حال متوجه شده اید که وقتی تحت استرس هستید ماهیچه های شما به حالت انقباض در می آیند، به خصوص در صورت، گردن و شانه ها، و باعث ایجاد درد در پشت گردن یا سردردهای دردناک می شود. ممکن است احساس سفتی در قفسه سینه، ضربان قلب تند یا گرفتگی عضلات داشته باشید. نگرانی و ناراحتی تمام این علائم فیزیکی به نوبه خود می تواند منجر به استرس بیشتر شود و یک چرخه معیوب بین ذهن و بدن شما ایجاد کند.ورزش یک راه موثر برای شکستن این چرخه است. فعالیت بدنی علاوه بر ترشح اندورفین در مغز، به شل شدن عضلات و کاهش تنش در بدن کمک می کند. از آنجایی که بدن و ذهن بسیار به هم مرتبط هستند، وقتی بدن شما احساس بهتری داشته باشد، ذهن شما نیز همینطور خواهد بود.

تاثیر فوق العاده ورزش روی کیفیت خواب

علاوه بر تاثیر ورزش بر سلامتی، بهبود کیفیت خواب نیز مد نظر است. ورزش منظم می تواند به شما کمک کند آرام شوید و بهتر بخوابید. از جمله فواید ورزش برای بهبود خواب، افزایش کارایی خواب، به خواب عمیق رفتن ، کاهش خواب آلودگی در طول روز و کاهش نیاز به داروهای خواب است.علاوه بر این، تصور می‌شود افزایش دمای بدن که در طول ورزش رخ می‌دهد، کیفیت خواب را با کمک به کاهش دمای بدن در طول خواب بهبود می‌بخشد.یک مطالعه که بیش از 4 ماه انجام شد نشان داد که ورزش های کششی و مقاومتی منجر به بهبود خواب برای افراد مبتلا به بی خوابی مزمن شده است.بازگشت به خواب پس از بیدار شدن، مدت زمان خواب و کیفیت خواب پس از هر دو ورزش کششی و مقاومتی بهبود یافته بود.

تاثیر ورزش بر سلامت

ورزش سطح انرژی شما را افزایش می دهد

یکی از روش هایی که می تواند به سلامت روح و روان انسان ها کمک کند افزایش انرژی با ورزش کردن است. ورزش می تواند یک تقویت کننده واقعی انرژی برای بسیاری از افراد، از جمله کسانی که دارای شرایط پزشکی مختلف هستند باشد. 6 هفته ورزش منظم می تواند به کاهش احساس خستگی در کسانی که از خستگی مداوم شکایت دارند شود.  همچنین در افراد مبتلا به سرطان که سطح انرژی پایینی دارند، ورزش کردن باعث افزایش انرژی در این افراد می شود.

تاثیر ورزش بر سلامت

 سخن پایانی

ورزش فواید باورنکردنی دارد که می تواند تقریباً هر جنبه ای از سلامتی شما را بهبود بخشد. فعالیت بدنی منظم می تواند تولید هورمون هایی را افزایش دهد که باعث می شود احساس شادی بیشتری داشته باشید. تاثیر ورزش بر سلامتی انسان بر همگان مشخص است. در عصری که در آن قرار داریم آمار ابتلا به افسردگی ،استرس و اضطراب بسیار بالاست. داروهای شیمیایی که برای درمان این مشکلات تجویز میشوند عوارض زیادی دارند که ممکن است جبران ناپذیر باشد.برای رفع افسردگی ، استرس و اضطراب و حتی خیلی بیماری های دیگر، می توان روی ورزش کردن حساب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *