وبلاگ

تمرین ورزشی صبح بهتر است یا شب + تمرین در چه زمانی از شبانه‌روز موثرتر است؟

زمان ورزش می تواند بسته به اهداف، سن، جنسیت، سابقه ورزشی و سبک زندگی فرد متفاوت باشد. اما به طور کلی زمان بندی ورزشی ایده آل پیروی از یک برنامه تمرینی منظم و انجام تمرینات مشخص شده در برنامه است. بهتر است تمرینات را تا حد امکان هر روز انجام دهید، اما اگر انجام هر روز امکان پذیر نیست، انجام تمرینات برنامه ریزی شده در روزهای خاصی از هفته نیز مفید است. علاوه بر این، توجه به عواملی مانند خواب، تغذیه، مدیریت استرس در زمان بندی ورزش ضروری است. دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن، خواب کافی و مدیریت استرس به افزایش عملکرد ورزشی و محافظت از سلامت کمک می کند.

چه زمانی از روز انجام ورزش مفیدتر است؟

نظرات مختلفی در مورد اینکه چه زمان هایی از روز برای ورزش مفیدتر است، وجود دارد. اما به طور کلی بهترین زمان برای انجام ورزش، صبح یا بعد از ظهر و متناسب با ریتم طبیعی بدن است.

بهترین زمان ورزش

ورزش صبحگاهی

ورزش صبحگاهی می تواند سطح انرژی را در طول روز افزایش دهد، وضوح ذهنی را بهبود بخشد و شما را برای بقیه روز فعال تر نگه دارد. همچنین به دلیل افزایش متابولیسم پس از تمرین، ورزش‌های صبحگاهی می‌توانند به شما کمک کنند کالری بیشتری در طول روز بسوزانید.

ورزش صبحگاهی

ورزش بعد از ظهر

ورزش بعد از ظهر یکی از زمان هایی است که بدن به اوج عملکرد خود می رسد. بنابراین، تمرین بعد از ظهر می تواند زمان ایده آلی برای انجام تمرینات شدیدتر باشد. همچنین، تمرینات بعد از ظهر می تواند به کاهش استرس و تنش در طول روز و بهبود کیفیت خواب شود. همچنین ترشح تستوسترون هم در مردان و هم در زنان در ظهر بیشتر است. به این ترتیب در هنگام ظهر می توانید قدرت و عضله بیشتری کسب کنید.

ورزش بعد از ظهر

خطرات ورزش صبحگاهی چیست؟

برخی از خطرات احتمالی ورزش صبحگاهی عبارتند از:

خطر آسیب: ورزش صبحگاهی می تواند فشار غیرمنتظره ای بر بدن وارد کند و عضلات و مفاصل را تحت فشار قرار دهد و خطر آسیب را افزایش دهد.

سفتی صبحگاهی: وقتی بدن در حالت استراحت است، گردش خون کند می شود و وقتی صبح از خواب بیدار می شوید، ممکن است بدن کمتر انعطاف پذیر باشد. این می تواند خطر سفتی یا آسیب عضلانی را در حین ورزش افزایش دهد.

مشکلات تمرکز ذهنی: خواب آلودگی ممکن است در صبح ادامه یابد و ممکن است تمرکز ذهنی و روند واکنش کاهش یابد. این می تواند باعث حواس پرتی در حین تمرین و افزایش خطر آسیب شود.

تغذیه: دریافت مواد مغذی کافی و تغذیه بدن با انرژی قبل از ورزش صبحگاهی مهم است. اگر قبل از ورزش صبحگاهی مواد مغذی کافی مصرف نشود، ممکن است سطح قند خون کاهش یافته و عملکرد ورزش پایین بیاید.

خطر بیماری قلبی: برای برخی افراد، ورزش های صبحگاهی می تواند باعث حمله قلبی یا سایر مشکلات قلبی عروقی شود. به همین دلیل توصیه می شود افراد دارای چنین خطراتی ابتدا با پزشک خود صحبت کرده و به ورزش بپردازند.

طبق مطالب فوق ورزش صبحگاهی می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. با این حال، این خطرات را می توان در صورت مدیریت صحیح به حداقل رساند. خواب کافی قبل از ورزش صبحگاهی، برآورده کردن نیازهای تغذیه ای، گرم کردن بدن، شروع به آرامی و صحبت با پزشک در مورد بیماری می تواند به کاهش خطرات ورزش صبحگاهی کمک کند.

ورزش

فواید انجام تمرین در بعد از ظهر چیست؟

ورزش در بعدازظهر فواید زیادی دارد از جمله:

عملکرد: دمای بدن در بعد از ظهر به بالاترین حد خود می رسد و ماهیچه ها انعطاف پذیرتر می شوند. بنابراین، ورزش در بعد از ظهر می تواند سطح بالاتری از عملکرد را ارائه دهد.

کاهش استرس: ورزش در بعدازظهر می تواند به کاهش استرس و تنش انباشته شده در طول روز کمک کند. ورزش بدن و ذهن را آرام می کند و می تواند با افزایش ترشح هورمون های شادی به نام اندورفین، سطح استرس را کاهش دهد.

وضوح ذهنی: ورزش بعد از ظهر می تواند وضوح ذهنی را افزایش دهد. ورزش منظم می تواند عملکرد شناختی را افزایش دهد، عملکرد ذهنی را بهبود بخشد و تمرکز و زمان واکنش را بهبود بخشد.

کیفیت خواب: انجام ورزش در بعد از ظهر می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد. تمرین باعث خستگی و آرامش بدن می شود که می تواند منجر به کیفیت خواب بهتر شود.

میزان متابولیک: تمرینات بعد از ظهر می تواند با افزایش متابولیسم به سوزاندن کالری بیشتری در طول روز کمک کند .همچنین برای کسانی که دنبال کاهش وزن یا کنترل وزن هستند مفید است.

همانطور که اشاره کردیم،تمرین در بعدازظهر فواید زیادی دارد. به خصوص در زمانی که سطح انرژی در طول روز رو به کاهش است، ورزش بعد از ظهر می تواند منجر به عملکرد بهتر و وضوح ذهنی، کاهش سطح استرس، بهبود کیفیت خواب و افزایش سرعت متابولیسم شود.

ورزش بعد از ظهر

مضرات ورزش عصرگاهی

  • اگرچه ورزش بین ساعت 13 تا 18 فواید زیادی دارد، اما بسیاری از افراد نمی توانند از این فاصله زمانی استفاده کنند، زیرا معمولا شلوغ ترین زمان روز است.
  • برخی از افرادی که یک ساعت یا بیشتر استراحت ناهار دارند ترجیح می دهند در ظهر ورزش کنند، اما بازگشت به محل کار یا مدرسه بعد از ورزش دشوار است.

چگونه زمان مناسب برای ورزش را تعیین کنیم؟

  1. برای تعیین زمان ورزش مناسب خودتان، توجه کنید چه زمانی از روز احساس انرژی می کنید. اگر در عصر احساس بهره‌وری بیشتری دارید، می‌توانید عصر را به ورزش اختصاص دهید.
  2. خواب خود را بررسی کنید، اینکه چند بار از خواب بیدار می شوید، چه ساعتی به رختخواب می روید و چند ساعت می خوابید. اگر در به خواب رفتن مشکل دارید، زمان عصر را برای ورزش انتخاب کنید.
  3. در صورت امکان سعی کنید صبح، بعد از ظهر و عصر به طور جداگانه تمرین کنید. برای هر کدام، کارایی ورزش و احساس خود را در ساعات روز یادداشت کنید. با این کار شما می توانید بفهمید در چه دوره زمانی، از ورزش لذت بیشتری می بردید و آن ساعات را برای ورزش کردن انتخاب کنید.
  4. اهداف ورزشی خود را تعیین کنید.برای مثال برای چربی سوزی و افزایش حجم عضله ساعات بعدازظهر و عصر مناسب است.
  5. برای مشکلات خواب مرتبط با استرس، می‌توانید ورزش‌هایی مانند پیلاتس یا یوگا را در هنگام عصر انجام دهید، که به شما کمک می‌کند تا آرامش داشته باشید و کیفیت خواب خود را با ورزش‌های متوسط ​​و با شدت بالا در طول روز افزایش دهید.
  6. لباس های متناسب با زمان و فعالت خود انتخاب کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *