لباس و پوشاک

نحوه شستشوی لباس ورزشی  + چگونه لکه‌های روی لباس ورزشی را پاک کنیم

آیا می خواهید نحوه شستشوی لباس ورزشی را بدانید؟ پس با ما همراه باشید!

یکی از ملزومات دنیای امروز که تحرک و فعالیت های بدنی کمتر شده است، ورزش کردن است. روز به روز افراد بیشتری برای حفظ سلامتی، شادی و تفریح خود به سمت ورزش سوق پیدا می کنند. به همین دلیل خرید البسه با کیفیت و مناسب فعالیت های ورزشی، بسیار افزایش پیدا کرده است. می توان گفت از مهمترین بخش ورزش کردن، انتخاب و نگهداری از لباس های ورزشی می باشد. از آنجا که برای تولید اکثر آنها از فناوری های جدیدی استفاده می شود، بنابراین نحوه شستشوی آنها نیز متفاوت است. برای افزایش طول عمرشان شستشوی آنها بسیار مهم است.ما در این مقاله از سایت ایت اسپرت قصد داریم به نحوه شستشوی صحیح و رفع لکه های آن بپردازیم.

اهمیت شستشوی لباس ورزشی

لباس های ورزشی ارزان قیمت نیستند، بنابراین شستشوی این لباس ها باید به موقع و صحیح صورت گیرد تا عمر بیشتری داشته باشند. حین ورزش و فعالیت های سنگین، بدن تعریق زیادی می کند و به دلیل جنسشان بو هم می گیرند. از این رو، باید بعد از هر تمرین به طور اصولی شسته شوند. غدد عرقی موجود در بدن، هنگام تعریق روی پوست و لباس ورزشکار، پروتئین و لیپید به جا می گذارند و باکتری ها برای تغذیه از این مواد استفاده می کنند. برای جلوگیری از رشد این باکتری ها و ایجاد بوی نامطبوع حتما به شستشوی اصولی لباس ها اهمیت بدهید. در این صورت لباس ها خوشبو و تمیز می مانند و دچار بیماری های پوستی و قارچی نخواهید شد.

شستن لباس ورزشی

 مراحل شستشوی لباس ورزشی

مراحل اصلی شست و شو  و نحوه صحیح پاک کردن لکه را بررسی می کنیم. با ایت اسپرت همراه باشید.

قرار دادن لباس ورزشی در معرض هوا

بعد از هر تمرین و خروج از باشگاه، لباس های ورزشی را ابتدا در یک پلاستیک گذاشته و در داخل ساک مخصوص قرار دهید تا لباس های مملو از عرق ، ساک ورزشی را کثیف نکند و منجر به رشد باکتری ها داخل ساک نشود. سپس قبل از اقدام به شستشو  آنها را  حدود یک ساعت در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شوند. با این کار بوی بد ناشی از تعریق کمتر شده و بعد از شستشو بوی بد آنها باقی نمی ماند.

استفاده از کیسه مشبک

هنگام قرار دادن  داخل لباسشویی، لباس ها را پشت و رو کنید، تا قسمت های تماس داشته با بدن، بیشتر در معرض آب و مواد شوینده قرار گیرند. همچنین برای حفظ کیفیت لباس ها میتوانید آنها را داخل یه کیسه مشبک قرار دهید تا آسیب نبینند و کشیده نشوند.

شستن لباس ورزشی

از بین بردن لکه لباس های ورزشی

برای لکه زدایی از لباس های ورزشی، ترفندهای مختلفی به کار می برند. اما باید توجه کرد که هر ترفندی برای هر جنس و الیافی جواب نمی دهد. شما می توانید با توجه به الیاف طبیعی یا مصنوعی لباس ورزشی خود، اقدام به لکه زدایی کنید. لکه ها باید خیلی سریع از روی لباس پاک شوند و سپس برای شستشوی کامل با لباسشویی آماده شوند. در غیر این صورت لکه به الیاف پارچه نفوذ کرده و پاک کردنش دشوار می شود.

شستن لباس ورزشی

شستشوی لباس ورزشی با آب سرد

اغلب از جنس پنبه و پلی استر هستند. این الیاف خیلی حساس، باید با آب سرد شستشو شوند. آب گرم الیاف پارچه را تحریک کرده و موجب آسیب لباس می شود. لباس های ورزشی نرم ،لطیف و کشی هستند. اگر لباس ورزشی از جنس پنبه با آب گرم شسته شود آسیب دیده و خاصیت تنفس پذیری خود را از دست خواهد داد. لباس های پلی استری نیز در معرض حرارت بالا جمع شده و چروک می شوند. همچنین دمای بالای آب در شستشوی آن دسته  که چاپ دارند منجر به از بین رفتن چاپ لباس می شود.

خشک کردن لباس ها با دور کند لباسشویی

حالت خشک کن لباس شویی را در دور کند قرار دهید تا به بافت آنها صدمه وارد نشود. اگر درجه حرارت خشک کن لباسشویی بالا باشد به الیاف ظریف و نرم لباس های ورزشی آسیب زده و عمر آنها را می کاهد. بهترین روش، خشک کردن  توسط هوای آزاد است اما به شرط آنکه در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرند.

شستن لباس ورزشی

نقش سرکه سفید در شستشوی لباس های ورزشی

یکی از راه های مفید برای از بین بردن بو، خیساندن لباس در محلول آب و سرکه سفید است. با رعایت نسبت یک به چهار سرکه به آب می توان به راحتی از شر بوی بد ناشی از تعریق خلاص شد. قبل از شستشوی لباس ها حدود نیم ساعت لباس ها را در محلول آب و سرکه بخیسانید، سپس آبکشی کنید و بعد برای شستشو داخل لباسشویی قرار دهید.سرکه سفید قابلیت از بین بردن لکه ها را نیز دارد. حتی می توان با سرکه سفید لکه های دائمی را از بین برد.

شستن لباس ورزشی

لباس‌های ورزشی را همراه لباس‌های دیگر نشویید

بافت  نسبت به لباس های دیگر که در طول روز استفاده می کنیم، سبک تر و ظریف تر است. شستن این لباس ها همراه لباس هایی مثل شلوار جین و یا پشمی، کاملا اشتباه است. شلوار جین و بافت سنگین و زبر، هنگام شستن در لباسشویی به لباس های ورزشی آسیب زده و باعث می شود این لباس ها عمر کوتاهی داشته باشند.

از نرم کننده ها استفاده نکنید!

در شستشو از نرم کننده ها استفاده نکنید. زیرا لباس های ورزشی ماهیت کشسان و رطوبت‌گیر دارند. لایه باقی‌مانده از نرم‌کننده روی پارچه ، نفوذ آب و مواد شوینده را به طور کامل به الیاف سخت‌تر می‌کند ،و منجر به تجمع باکتری‌های مولد بو می‌شود.

سخن پایانی

از ویژگی های اصلی لباس های ورزشی جذب تعریق و خارج کردن آن از سطح پوست است. همچنین لباس های ورزشی برای راحتی عملکرد حین تمرین خاصیت کشسانی و نرمی دارند. برای حفظ این ویژگی ها شستشوی آنها بسیار مهم است. که در این مقاله از سایت ایت اسپرت سعی کردیم به طور خلاصه نحوه صحیح آن را بیان کنیم. فروشگاه ایت اسپرت عرضه کننده انواع لباس های ورزشی زنانه و مردانه در جنس ها و طرح های مختلف است. برای دیدن این محصولات به سایت ما سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *