وبلاگ

معرفی بهترین نوشیدنی‌ های ورزشی در تابستان {خنک، مقوی و محبوب}

 

آب حدود 60 درصد وزن بدن انسان ها را تشکیل داده است. که یکی از بهترین نوشیدنی‌ های ورزشی است. به طوری که در تمام طول عمر پایین تر از 50 درصد نمی آید.از طرفی عضلات انسان ها از 70 درصد آب تشکیل شده است. به همین دلیل مصرف مایعات برای همه افراد، چه پیر و چه جوان، چه ورزش کار و چه غیر ورزشکار حیاتی است. اما برای ورزشکاران از اهمیت بیشتری برخوردار است.به این دلیل که هنگام تمرین تعریق می کنند و آب بیشتری از دست می دهند، بنابراین نوشیدن مایعات برای جبران آب از دست رفته عضلات بسیار مهم و حیاتی است. در ادامه این مطلب از سایت ایت اسپرت به معرفی چند نوع از بهترین نوشیدنی‌ های ورزشی می پردازیم.

اهمیت نوشیدنی‌ های ورزشی برای ورزشکاران

هنگام تعریق همراه با دفع آب از بدن، املاح حیاتی بدن از جمله سدیم، پتاسیم و کلر نیز دفع می شود. سدیم ، کلر و پتاسیم از مهمترین الکترولیت های موجود در بدن هستند.  ایجاد اختلال در تعادل بین آب و این الکترولیت ها موجب اختلال در سایر سیستم های بدن مانند سیستم گردش خون و تنظیم دمای بدن می شود. جایگزینی مایعات و الکترولیت های از دست رفته در طول ورزش هم برای سلامتی و هم برای عملکرد ورزشکار بسیار مهم است. به همین منظور نوشیدنی های ورزشی متنوعی وجود دارند که کمک می کنند تا تعادل مایعات و الکترولیت ها حفظ شود.

بهترین نوشیدنی‌های ورزشی

آب معدنی طبیعی

آب معدنی طبیعی حاوی بسیاری از مواد معدنی است. از جمله کلسیم که به تقویت استخوان ها کمک می کند، همچنین با داشتن منیزیم سلامت قلب و عروق را تضمین می کند و حاوی بی کربنات است که از معده و سیستم گوارشی حمایت می کند. آب معدنی طبیعی با ساختار متعادل خود از نظر الکترولیت ها و مواد معدنی به جایگزینی مایعات و الکترولیت های از دست رفته در حین ورزش کمک می کند. همچنین به حفظ تعادل سدیم و پتاسیم منجر شده و  به از بین بردن خستگی و سردرد نیز بسیار کمک میکند.

بهترین نوشیدنی‌های ورزشی

آب نارگیل

یکی از بهترین نوشیدنی‌ های ورزشی آب نارگیل است. طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ توسط مجله انجمن بین‌المللی تغذیه ورزشی انجام شد، آب نارگیل به اندازه آب و نوشیدنی‌های ورزشی برای آبرسانی و عملکرد مفید است. از آب نارگیل کاملا مغذی و سالم می توان به جای آب های رنگی و حاوی قند استفاده کرد.

بهترین نوشیدنی‌های ورزشی

آب هندوانه

هندوانه میوه ای است که به وفور در تابستان یافت می شود.طبق تحقیقات افرادی که آب هندوانه می نوشند، روز بعد کمتر احساس خستگی می کنند. علاوه بر این، هندوانه با ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد فواید سلامتی زیادی داشته و طعم بسیار خوبی نیز دارد.

بهترین نوشیدنی‌های ورزشی

شیر کاکائو

هدف از نوشیدنی های ورزشی کمک به تمرین و ریکاوری است. یکی از نوشیدنی ها ورزشی که می توانید بعد از ورزش بنوشید شیر کاکائو است. بهترین ترکیب نوشیدنی، نسبت مناسب کربوهیدرات ها و پروتئین است. شیر کاکائو با داشتن نسبت کربوهیدرات و پروتئین خوب و همچنین داشتن ویتامین D، کلسیم، ویتامین A و آهن یک نوشیدنی ورزشی بسیار مفید است. این یک نوشیدنی ایده آل برای بعد از تمرین است و ممکن است حاوی قند باشد، اما حاوی مواد مغذی و سالم نیز است.

بهترین نوشیدنی‌های ورزشی

نوشیدنی‌ های ورزشی هیپوتونیک، ایزوتونیک

اگرچه نوشیدنی‌های ورزشی را می‌توان به طور مکرر حتی در زندگی روزمره مصرف کرد، اما برای کسانی که برنامه‌های ورزشی شدید دارند یا علاقه‌مندان به ورزش در سطح حرفه‌ای این نوشیدنی ها مهمتر هستند. به همین دلیل مصرف مکرر نوشیدنی های ورزشی برای افرادی که ورزش های زیاد و سنگین انجام نمی دهند توصیه نمی شود.

 

نوشیدنی‌ های ورزشی ساده

اگر روزانه فقط ورزش های اولیه، پیاده روی یا دویدن را انجام می دهید، می توانید نوشیدنی های ساده را که در مطالب فوق به آن اشاره کردیم برای آبرسانی انتخاب کنید.

مصرف این گونه نوشیدنی ها، صرف نظر از شروع هر فعالیت یا ورزشی، هم از نظر سلامتی و هم از نظر عملکرد، یک رفتار پرخطر محسوب می شود.

بهترین نوشیدنی‌های ورزشی

این نوشیدنی ها که بر اساس تراکم مایعات در بدن گروه بندی می شوند. هیپوتونیک، ایزوتونیک و هیپرتونیک نامیده می شود. برای اینکه بین نوشیدنی های ورزشی که اغلب با نوشیدنی های انرژی زا مخلوط می شوند تمایز قائل شوید، باید بررسی کنید که آیا یکی از این سه نام روی آن وجود دارد یا خیر. جزئیات نوشیدنی های ورزشی هیپوتونیک، ایزوتونیک و هایپرتونیک به شرح زیر است.

نوشیدنی ورزشی هیپوتونیک: نوشیدنی های ورزشی هیپوتونیک چگالی کمتری نسبت به چگالی مایعات بدن ما دارند و حاوی مواد معدنی و گلوکز کمتری هستند. علاوه بر آن نوشیدنی ورزشی هیپوتونیک برای ورزش های با شدت کم تا متوسط ​​یا کوتاه مدت ایده آل در نظر گرفته می شود.

نوشیدنی ورزشی ایزوتونیک: نوشیدنی های ورزشی ایزوتونیک چگالی مشابهی با چگالی مایعات بدن ما دارند، همچنین نسبت به نوشیدنی های هیپوتونیک حاوی مواد معدنی و گلوکز بیشتری هستند. نوشیدنی‌های ورزشی ایزوتونیک که برای تمرینات کوتاه‌مدت با شدت متوسط ​​و زیاد مناسب هستند، برای تمرین‌های طولانی‌مدت با شدت کم و متوسط ​​نیز ترجیح داده می‌شوند. آب نارگیل، آب هندوانه و انواع اسموتی در دسته نوشیدنی های ایزوتونیک هستند.

نوشیدنی ورزشی هایپرتونیک: نوشیدنی های ورزشی هایپرتونیک چگالی بالاتری از چگالی مایع بدن ما دارند، در نتیجه حاوی سطوح بالایی از مواد معدنی و گلوکز هستند. نوشیدنی‌های ورزشی هایپرتونیک که گزینه‌ای ایده‌آل برای فعالیت‌های ورزشی چالش‌برانگیز و سنگین هستند، به‌عنوان نوشیدنی ورزشی با بالاترین اثر خنک‌کنندگی در محیط‌های گرم محسوب می‌شوند. علاوه بر این، نوشیدنی های ورزشی هایپرتونیک فقط برای تمرینات طولانی و شدید مناسب هستند.

بهترین نوشیدنی‌های ورزشی

نوشیدنی های ورزشی مضر برای ورزشکاران

در کنار نوشیدنی های ورزشی که برای سلامتی مفید هستند، نوشیدنی هایی هم وجود دارند که نه تنها برای بهبود عملکرد و جایگزینی الکترولیت ها ضعیف عمل می کنند بلکه مضر نیز هستند. برای مثال نوشیدنی های حاوی قند و کالری بالا که توسط شرکت ها صرفا جهت درآمدزایی به عنوان نوشیدنی ورزشی عرضه شده اند، منجر به اضافه وزن می شوند. نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه نیز برای ورزش مناسب نیستند. همچنین نوشیدنی های با ساختار الکلی باعث دهیدراته شدن بدن شده و کارایی ورزش را از بین می برد. علاوه بر آن آب میوه های صنعتی، حاوی اسانس و نگهدارنده را نیز حین تمرین استفاده نکنید، چون ارزش غذایی ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *