لباس و پوشاک

 نکات مهم قبل از خرید پارچه + چک لیست تشخیص پارچه باکیفیت

نکات مهم قبل از خرید پارچه چیست؟

یکی از ضروری ترین و پرمصرف ترین اختراعات بشر پارچه است. پارچه توسط شبکه ای از نخ ها و الیاف به هم تنیده شده بوجود می آید. پارچه ها از تنوع بالایی برخوردار هستند به طوری که در جنس ها و طرح ها و رنگ های بسیاری در بازار یافت می شوند. تشخیص دادن کیفیت و دوام پارچه بسیار دشوار است اما راه هایی وجود دارد که از طریق آن می توان تا حدودی پی به جنس پارچه برد.

به طور کلی پارچه ها را می توان در چهار دسته قرار داد. پارچه هایی که منشاء آنها حیوانی است مثل پشم، پارچه هایی که منشاء آنها گیاهی است مثل کتان، پارچه هایی که منشاء آنها معدنی است مثل پارچه های شیشه ای، و در نهایت پارچه هایی که از الیاف های مصنوعی تهیه می شوند مثل نایلون و پلی استر. از آنجایی که ترکیب الیاف مصنوعی و طبیعی تنوع بالایی در جنس پارچه ها بوجود آورده است از این رو تشخیص و خرید پارچه دشوار شده است. در این مقاله میخواهیم نکات مهم در خرید پارچه و نحوه تشخیص آن را بررسی کنیم در سایت ایت اسپرت با ما همرا باشید.

راه‌های تشخیص پارچه‌ های مرغوب هنگام خرید

 نکات مهم قبل از خرید پارچه

تشخیص کیفیت پارچه با سوزاندن آن

از مهم‌ترین روش‌ها برای تشخیص الیاف پارچه، سوزاندن قسمت کمی از پارچه می باشد. پارچه شناسان و کسانی که خیلی با پارچه سرو کار دارند هنگام خرید پارچه با فندک کوچکی قسمت کمی از پارچه‌ را می سوزانند و بو، رنگ و مدل سوختن آن را بررسی می کنند. شما نیز میتوانید با این روش الیاف پارچه را تشخیص دهید. برای مثال اگر پارچه کامل بسوزد و خاکستر آن باقی بماند و همچنین دود حاصل از آن سفید باشد الیاف آن نخی و طبیعی است، اما اگر  پارچه موقع سوختن جمع شود و دود آن سیاه باشد الیاف آن مصنوعی خواهد بود. در تست بو نیز دقت کنید، پارچه های مصنوعی هنگام سوختن بویی مانند سوختن پلاستیک دارند و پارچه های پشمی بویی شبیه به کز خوردن پشم گوسفند دارند.

تشخیص کیفیت پارچه با سوزاندن آن

بررسی ثبات رنگ پارچه هنگام خرید

یکی از نکات مهم که باید در هنگام خرید پارچه به آن توجه کنید یکنواختی رنگ پارچه و ثبات رنگ آن است. حتما تا به حال لباسی داشتید که رنگ آن بعد از یکی دو بار شستشو خیلی کم رنگ شده و یا رنگ آن بدن شما را هم رنگی کرده باشد. حتی شستشوی این لباس ها بسیار سخت است و به لباس های دیگر هم رنگ پس می دهد. تشخیص دادن ماندگاری رنگ پارچه هنگام خرید بسیار مهم است که با این مشکلات روبرو نشده و از خرید خود پشیمان نشوید. اگر پارچه را بررسی کردید و دیدید لکه های کم رنگ پررنگ در آن وجود دارد که مربوط به طرح پارچه نیست از خرید آن منصرف شوید. روش دیگر برای اطمینان از پس ندادن رنگ پارچه این است که یک پارچه سفید نمدار را روی پارچه ای که میخواهید بخرید بکشید، اگر رنگ پارچه روی دستمال منتقل شد نشان دهنده عدم ثبات رنگ آن پارچه خواهد بود.

لمس کردن پارچه برای تشخیص نوع الیاف

لمس کردن پارچه با انگشتان یکی از روش های تشخیص کیفیت آن هنگام خرید پارچه است. پارچه هایی که الیاف طبیعی و پنبه ای دارند از لطافت و نرمی بیشتری برخوردار هستند و برعکس پارچه های تهیه شده با الیاف مصنوعی، زبر و خشک هستند.

مچاله کردن پارچه

اگر قصد خرید پارچه مرغوب و با کیفیت دارید می توانید با مچاله کردن قسمتی از پارچه، آن را تست کنید. پارچه های با کیفیت بعد از مچاله شدن به حالت چروک باقی می مانند اما پارچه هایی که مرغوب نباشند به حالت اول خود بر می گردند.

تشخیص کیفیت پارچه

بررسی قیمت و برند پارچه هنگام خرید

هنگام خرید پارچه در بازارهای ایران باید به این نکته توجه کنید که بسیاری از برند های نامعتبر ، پارچه های بی کیفیت با نام برندهای با کیفیت و با سابقه عرضه می کنند و از این طریق محصولات خود را میفروشند. این برندها برای ایجاد جذابیت، پارچه های رنگی و طرح های خاص با تنوع رنگی بالا تولید می کنند تا چشم مشتری را فریب دهند. بر همین اساس هنگام خرید پارچه تنها کیفیت پارچه را مد نظر قرار دهید و به برند پارچه اهمیت ندهید. همچنین قیمت پارچه تعیین کننده کیفیت نیست یعنی لزوما قیمت بالا نشان دهنده کیفیت عالی پارچه نخواهد بود. علاوه بر آن به دنبال قیمت های خیلی پایین برای خرید پارچه نگردید مسلما پارچه با قیمت پایین کیفیت خوبی نخواهد داشت.

پارچه متناسب با نیاز خودتان بخرید

قبل از  خرید پارچه هدف از خرید را مشخص کنید اینکه برای چه نوع لباسی می خواهید پارچه تهیه کنید. لباس خانگی، لباس ورزشی ، لباس مجلسی و غیره. به عنوان مثال برای لباس های ورزشی خرید پارچه از جنس پنبه خالص مناسب نخواهد بود در حالی که پارچه‌های کشی که کمی الیاف مصنوعی دارند برای لباس‌های خانگی و لباس‌های ورزشی مناسب‌تر هستند.

نکات مهم در خرید پارچه برای لباس های ورزشی

روند خرید پارچه برای لباس های ورزشی متفاوت تر از خرید پارچه برای لباس های دیگر است . لباس های ورزشی باید یک سری ویژ گی هایی داشته باشند تا ورزش کردن با این لباس ها منجر به محدودیت حرکات ،خستگی، بوی عرق نشود. جنس پارچه برای دوخت لباس هاس ورزشی زمانی مناسب است که کشسانی بالایی داشته باشد، جریان هوا را انتقال دهد و بتواند تعریق را نیز به خود جذب کند. همچنین جنس پارچه نباید خیلی گرم باشد و بدن ورزشکار را طول تمرین خنک نگه دارد. پس یک پارچه خوب باید بتواند رطوبت را به خود جذب کرده و خیلی سریع آن را خشک کند.

 نکات مهم قبل از خرید پارچه

سخن پایانی

روند خرید پارچه برای لباس های مختلف با هم متفاوت است یعنی هدف از خرید پارچه را باید مشخص کنید. همچنین لباسی که می خواهید با این پارچه دوخته شود چه ویژگی هایی باید داشته باشد. به عنوان مثال اگر بخواهید لباس ورزشی تهیه کنید جنس پارچه باید حالت کشی داشته باشد تا بتوان حرکات ورزشی را راحت تر انجام داد.از میان پارچه‌هایی که دارای شرایط متناسب با ورزش کردن هستند می توان پارچه‌های پنبه‌ای، اسپندکس، دورس و فلامنت را نام برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *