لباس و پوشاک

پارچه ویسکوز چه نوع پارچه ای است؟(مشخصات، مزایا و معایب، انواع)

پارچه ویسکوز چه نوع پارچه ای است؟

برای اولین بار در سال 1883 پارچه ای با نام ویسکوز اختراع شد که لقب ابریشم مصنوعی را نیز به خود گرفت. امروزه بسیاری از لباس هایی که خریداری می کنیم از پارچه ویسکوز تولید شده اند. اگر هنگام پوشیدن لباسی احساس راحتی می کنید، اگر هنگام عرق کردن، عرق روی پوست خود احساس نمی کنید، ممکن است از پارچه ویسکوز استفاده کرده باشید. اگر می خواهید از این به بعد لباس های سالم تری بخرید، این مقاله را در سایت ایت اسپرت بخوانید تا آن را بهتر بشناسید و به مزایا و معایب آن پی ببرید.

پارچه ویسکوز چیست؟

خاصیت نیمه طبیعی دارد که از چوب راش ، بامبو، صنوبر،  اکالیپتوس، کاج و از غالب محصولات طبیعی که دارای سلولز می باشند تولید می شود. با اینکه منشا گیاهی و طبیعی دارد اما در دسته‌ الیاف مصنوعی قرار می گیرد، زیرا به صورت طبیعی نمی توان آن را در  طبیعت یافت و برای تولید آن مراحل شیمیایی مختلفی به کار گرفته شده است.

پارچه ویسکوز

استفاده از پارچه های ویسکوز بسیار گسترده است. این نوع پارچه در تولید بسیاری از پوشاک مانند بلوز، تی شرت، پیراهن، لباس مجلسی و لباس شب استفاده می شود. شکل دادن به ویسکوز که در مرحله ساخت به شکل مایع است، بسیار آسان است. این به دلیل محتوای سلولز بالای آن است. می توان گفت ساختاری انعطاف پذیر، سبک و لغزنده دارد. بسته به خواص شان می توان آن را در تولید بسیاری از محصولات ترجیح داد. علاوه بر لباس های آماده، این ها را می توان در محصولات نساجی خانگی استفاده کرد. این نوع پارچه را می توان در تولید بسیاری از محصولات خانگی مانند بالش و روبالشی استفاده کرد. داشتن محتوای طبیعی اجازه تنفس می دهد.

مراحل تولید پارچه ویسکوز

در تولیدی ابتدا گیاه را خرد کرده و هیدروکسید سدیم به آن اضافه می کنند تا به خمیر چوب قهوه ای رنگی تبدیل شود.در مرحله بعدی این خمیر را شستشو می دهند تا به رنگ سفید در بیاید. سپس آن را با دی سولفید کربن مخلوط می کنند تا محلول ویسکوز بوجود آید. این محلول بوسیله اسپینر به سلولز باز سازی شده تبدیل شده و سپس آن را تبدیل به الیاف می کنند و در مرحله آخر این الیاف بافته می شود.

پارچه ویسکوز

خواص پارچه ویسکوز چیست؟

  •  خاصیت تنفسی دارد و برای فصل تابستان بسیار مناسب بوده و بدن را خنک نگه می دارد.
  •  از جذب رطوبت بالایی برخوردار است طوری که 50درصد بیشتر از پنبه رطوبت را جذب می کند.
  • رنگ پذیری خوبی دارد. همچنین از ثبات رنگی خوبی برخوردار است و چاپ روی آن راحت تر انجام می شود.
  • الکتریسیته تولید نمی کند و مناسب لباس های خانگی راحت است.
  • این پارچه براق است و درخشندگی بالایی دارد. همچنین در برابر پرز دادن مقاوم است.
  • کشش آن دو برابر پنبه است و پارچه ای است که می تواند بلافاصله خشک شود.
  • الیاف آن ضد حساسیت های پوستی هستند.
  • نرم و لطیف و سبک هستند و روی پوست حالت لیز ولغزنده ای دارند.

پارچه ویسکوز

انواع پارچه ویسکوز

  •  لاکرا : خاصیت کشسانی بالایی دارد و برای لباس های ورزشی بسیار مناسب است.
  •  مودال :  از ترکیب با الیافی مثل پنبه یا اسپندکس بوجود می آید.
  •  ریون : ریون نسخه سوم اصلاح شده مودال است و دارای استحکام بالایی مقابل رطوبت می باشد.
  • لیوسل : لیوسل نوعی از پارچه ریون ویسکوز می باشد.که علاوه بر رنگ پذیری بالا، مقاوم به چروک نیز است.

معایب پارچه ویسکوز

با تمام مزیت هایی که دارد معایب نیز دارد. یکی از معایب آن آب رفت پارچه است و با هر بار شستشو ممکن است لباس شما کوتاه تر شود. همچنین ویسکوز در برابر سایش سریع چروک شده و نیاز به اتو کشی پیدا می کند. به همین جهت برای دوخت لباس های رسمی و مجلسی نمی توان روی ویسکوز حساب کرد.

پارچه ویسکوز

آیا پارچه ویسکوز را می توان در تابستان پوشید؟

به دلیل داشتن خاصیت ضد تعریق ، می توان به راحتی در تابستان از آن استفاده کرد. پارچه های ویسکوز به دلیل ساختارشان تنفس می کنند. از این رو پارچه ویسکوز فراوان در پوشاک ورزشی استفاده می شود. افراد هنگام تمرین های ورزشی و بدنسازی تعریق زیادی می کنند. اگر لباس ورزشی آنها مناسب نبوده و جنس خوبی نداشته باشد ورزش کردن خسته کننده خواهد شد. لباس ورزشی خوب علاوه بر جذب رطوبت و برداشتن آن از روی پوست، به خشک شدن سریع آن نیز کمک می کند که پارچه های ویسکوز این ویژگی را دارند.

چگونه لباس های پارچه ای ویسکوز را بشوییم؟

پارچه های ویسکوز اگرچه با ویژگی های فراوان خودنمایی می کنند، اما باید دانست که ساختار ظریفی دارند. به همین دلیل باید در هنگام شستشو خیلی دقت شود. یکی از این مسائل این است که نباید در دمای بالا شسته شوند.بلکه باید در دمای پایین مانند 30 درجه شستشو شوند. همچنین لباس ها باید با در نظر گرفتن برچسب روی آنها تمیز شوند. پارچه های ویسکوز بسیار لطیف و حساس هستند و اگر داخل لباسشویی با لباس های زبر قاطی شوند ممکن است آسیب دیده و کمرنگ شوند و مثل روز اول براق و پر رنگ نباشند. پارچه های ویسکوز بهتر است با دست شسته شوند تا سالم بمانند.

چگونه پارچه ویسکوز را تشخیص دهیم؟

سلولز که ماده اولیه این پارچه با کیفیت است، در واقع در بسیاری از پارچه ها استفاده می شود. به عنوان مثال، انواع پارچه ریون نیز حاوی سلولز غیر مصنوعی در مواد اولیه خود هستند. با این حال، تفاوت در فرآیندهای تولید آن را از بقیه متمایز می کند. ویسکوز اغلب به جای پنبه استفاده می شود. زیرا خواص زیادی مشابه پنبه دارد. با این حال، ساخت آن در مقایسه با آن آسان تر و ارزان تر است. از آنجایی که از مواد آلی ساخته شده است، برتر از پارچه های مصنوعی مانند پلی استر در نظر گرفته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *