لباس و پوشاک

پارچه ژاکارد چیست؟بررسی انواع و کاربرد + نحوه راه اندازی نواربافی کامپیوتری

یکی از ضروری ترین اختراعات بشر پارچه می باشد. پارچه انواع مختلفی دارد از جمله پارچه های پنبه ای، پلی استری، پشمی، ابریشمی و غیره. برای تولید پارچه، از روش های ریسندگی، بافندگی و فشرده سازی الیاف استفاده می شود تا با کنار هم قرار گرفتن نخ ها و الیاف ها، پارچه شکل بگیرد. یکی از این پارچه ها که در سایت ورزشی ایت اسپرت میخواهیم با آن آشنا شویم پارچه ژاکارد است.

پارچه ژاکارد چیست؟

پارچه ژاکارد نوعی پارچه است که الیاف آن می تواند طبیعی، مصنوعی و یا ترکیب این دو باشد. ژاکارد دارای طرحی پیچیده است که توسط یک ماشین بافندگی مکانیکی مخصوص بافته می شود. در پارچه ژاکارد به جای چاپ طرح روی سطح پارچه، طرح در تار و پود آن بافته می شود. در واقع نقش و نگار ها در بافت پارچه، توسط ماشین بافندگی بافته می شود. پارچه ژاکارد در سال 1804 توسط یک بافنده فرانسوی به نام ژوزف ماری ژاکارد اختراع شد و به همین دلیل به نام او نامگذاری شده است.

پارچه ژاکارد

ویژگی های پارچه ژاکارد

  • پارچه ژاکارد در ترکیبات و وزن های مختلف تولید می شوند.
  • ژاکاردهای سبک برای پوشاک خنک و تابستانی به کار می روند و ژاکارد با پارچه های سنگین برای فصول سرد استفاده می شود.
  • ژاکاردها را می توان با طیف وسیعی از الیاف تولید کرد و تنوع طرح در آن بسیار بالاست و برای هر سلیقه ای نقش و نگار دارد.
  • پارچه های ژاکارد نسبت به پارچه های دیگر مقاوم تر و پایدارتر هستند.
  • ژاکارد خشک تر از پارچه های دیگر است.
  • این پارچه ها به طور گسترده برای لباس، کراوات، روبان،دکور منزل( لوازم داخلی، پرده،ملحفه و غیره) استفاده می شوند.
  • ژاکارد زمانی که با الیاف اسپندکس یا لاکرا مخلوط شود، حالت کشسانی پیدا می کند.
  • ژاکارد دچار سایش و چروک نمی شود.
  • بافت دو رو برای ژاکارد امکان پذیر است. این دو رو معمولاً در رنگهای متضاد بافته می شوند و می‌توان از هر دو طرف برای دوخت استفاده کرد.

انواع پارچه ژاکارد

پارچه های ژاکارد موجود در بازار امروزه می توانند از نظر ترکیب به طور قابل توجهی متفاوت باشند، به عنوان مثال، آنها حاوی اجزای پنبه، کتان، پشم، ابریشم و پلی استر به هر شکل هستند. در ادامه چند مورد پارچه ژاکارد را معرفی می کنیم.

پارچه ژاکارد ابریشمی

پارچه ژاکارد ابریشمی را از ابریشم خالص و یا ترکیب ابریشم با الیاف دیگر تهیه می کنند. این پارچه بسیار نازک، لطیف است و از جمله این پارچه می توان ساتن، کرپ و … را نام برد.

پارچه ژاکارد داماسک

داماسک پارچه ای طرح دار برگشت پذیر است که در ابریشم، پنبه، کتان و ویسکوز بافته می شود. رنگ بندی داماسک محدود است و بیشتر از رنگ های مونوکروم در طرح های آن استفاده می شود. این پارچه برای دوخت پیراهن، دامن، بلوز، تاپ، کت و کراوات مناسب است.

پارچه ژاکارد بروکاد

بروکاد یک پارچه برجسته طرح دار است که سنگین و پربار است. این پارچه با نخ‌های چند رنگ بافته می‌شود و برای تولید لباس‌هایی برای مناسبت‌های خاص مانند دامن، لباس، کت و کت ایده‌آل است.

پارچه ژاکارد

 پارچه ژاکارد پنبه‌ای

از آنجا که پنبه الیاف طبیعی دارد قابل تنفس است . ژاکارد پنبه ای خیلی نرم و مات است. رنگ متنوعی از این پارچه می توانید ببینید که کمتر چروک شده وسبک هستند. این پارچه برای کت و دامن، کت و شلوار و پرده مناسب است.

پارچه ژاکارد پشمی

این نوع برای فصول سرد سال مناسب هستند. این پارچه ضخیم تر از سایر ژاکاردها بوده و  دارای جنسی نرم و مات است. این پارچه در دوخت پالتو، سارافن، کت و دامن بسیار استفاده می شود.

پارچه ژاکارد

چگونه از محصولات ژاکارد مراقبت کنیم؟

چندین توصیه برای مراقبت از این نوع محصولات  وجود دارد:

> قبل از استفاده از لباس های نو، لازم است آنها را در آب با دمای حدود 30 درجه و با استفاده از مواد شوینده ملایم بشویید.

> شستشو باید در حالت ملایم برای پارچه های ظریف انجام شود، همین امر در مورد حالت چرخش و خشک کردن با دور کم صدق می کند.

> بلافاصله پس از اتمام فرآیند شستشو، لباس‌ها باید از ماشین لباسشویی خارج شده تا چروک نشوند.

> لباس‌ها را مستقیماً زیر نور خورشید خشک نکنید.

> حتی برای محصولات ژاکارد سفید، استفاده از سفید کننده توصیه نمی شود، زیرا می تواند الیاف پارچه را ضعیف کند. اگر نیاز فوری وجود دارد، بهتر است از لکه‌بر مخصوص استفاده کنید و دستورالعمل‌ها را به دقت دنبال کنید.

> بهتر است ملحفه ها، سفره ها و سایر اقلام را از سمت اشتباه اتو کنید تا خطر آسیب وجود نداشته باشد.

پارچه ژاکارد

نحوه راه اندازی نواربافی کامپیوتری ژاکارد

ماشین های بافندگی ژاکارد مدرن به عنوان ماشین های بافندگی ژاکارد کامپیوتری شناخته می شوند. این دستگاه‌های بافندگی از کارت‌های پانچ استفاده نمی‌کنند، اما می‌توانند هزاران قلاب با نخ‌های مختلف داشته باشند. برخلاف ماشین‌های بافندگی سنتی، این ماشین‌های بافندگی مدرن نیاز به نیروی انسانی را کاهش می‌دهند و کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر هستند.ماشین‌های بافندگی مدرن زمان کمتری را برای فرآیند تولید دارند زیرا در نوار بافی کامپیوتری کل فرآیند به صورت خودکار انجام می شود. به این صورت که ماشین بافندگی کامپیوتری را برنامه ریزی می کنند و با انتخاب برنامه ،دستگاه نخ را با یک الگوی خاص می بافد.دستگاه بافندگی ژاکارد نخ را به صورت یک شبکه پیچیده مرتب می کند تا الگوی مورد نظر را به دست آورد. ایجاد طرح های پیچیده اکنون بیش از هر زمان دیگری آسان تر شده است. این ماشین ها می توانند ظرفیت بیشتری را تحمل کنند و این باعث کاهش تعداد تکرارها می شود. اکثر تولیدکنندگان نساجی، پارچه بافت شده را در معرض درمان های پس از تولید قرار می دهند تا مقاومت و دوام آنها در برابر حرارت افزایش یابد.

پارچه ژاکارد

سخن پایانی

ژاکارد پارچه ای با تنوع بالاست و در بسیاری از زمینه ها از جمله پوشاک، پرده، رو تختی، ملحفه، پارچه مبلمان،روکش و … از آن استفاده می شود. برای استفاده از ژاکارد برای لباس دقت کنید که بعضی از مدل های ژاکارد بافتی زبر دارند و در دوخت آنها باید از آستر استفاده شود. بنابراین هنگام خرید پارچه به این نکته توجه کنید و حتما آستر نیز تهیه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *